Добра практика – Професионализацията в Шотландия

Alt
03 Юли 2019
  • Добра практика
  • Шотландия
  • Обществени поръчки
  • Професионализация

Представяме ви интервю с г-н Грегор Хътон, мениджър в дирекция „Обществени поръчки и търговия“ към Правителството на Шотландия.

 

  • Има ли в Шотландия Рамка на компетентностите в областта на обществените поръчки?

В Шотландия има Национална рамка на компетентностите в областта на обществените поръчки, която е създадена през 2016 г. и е достъпна за всички. Рамката е актуализирана през 2016 г. и е съобразена с действащата нормативна уредба в Шотландия и с международните стандарти, изведени от Chartered Institute of Procurement and Supply (CIPS). Рамката на компетентностите е разработена като е-инструмент, който е достъпен за всички и може да се използва за оценка на уменията, за идентифициране на потребностите от обучение и за подпомагане на кариерното развитие.

 

  • Ако има Рамка на компетентностите, тя е само за държавната администрация или може да се ползва и от частния сектор?

Рамката се използва от всички публични организации в Шотландия, включително съвети, университети и колежи, здравни бордове и държавни институции.

 

  • Колко са нивата на компетентност в Шотландия? Какво минимално ниво на познание предполагат?

В Националната рамка на компетентностите има 5 нива. Длъжността на експертите предполага набор от компетентности и в този смисъл преминаването от една работа на друга може да включва обучение и развитие на тези и други компетентности.

 

  • Има ли разработена сертифицираща програма в областта на обществените поръчки?

В момента няма национална сертифицираща програма за експертите по обществени поръчки в Шотландия. Всяка организация има свой собствен подход и отговорности за възлагането на обществени поръчки. Шотландия се стреми непрекъснато да подобрява професионализацията в тази област и наличието на разрешително за провеждане на обществени поръчки е част от този процес. Разработването на национална програма се обмисля много активно.

 

  • Кой е сертифициращият орган?

Понастоящем всяка публична организация е отговорна за начина на сертифициране на експертите. Организациите от публичния сектор в Шотландия, които харчат повече от 5 млн. лири годишно за задължени да публикуват всяка година Стратегия по обществени поръчки, както и отчет за нейното изпълнение.

 

  • Каква е формата на обучение – присъствена, електронна или смесена?

Прилагат се всички изброени форми на обучение. Това включва Национални рамки за обучение в областта на обществените поръчки, както и устойчивите такива, и търговията. Чрез тези рамки публичните организации имат достъп до висококачествено обучение, което задава един общ стандарт за всички тях. Най-често прилаганите форми на обучение чрез обучителните рамки са присъствените, електронните, уебинарите и наставничеството. В момента съществуват 28 стандартни обучения, предлагани в различните рамки, както и възможност за развитие и провеждане на специализирано обучение. Насърчаваме много смесения тип обучение.

 

  • Необходимо ли е да се премине допълнително обучение ако преминаваш от едно ниво на компетентност в друго?

В Националната рамка на компетентностите са предложени обучение и възможности за развитие на експертите на всичките 5 нива за всички 37 компетентности. Следва да се отбележи, че кариерното развитие не винаги е свързано само с обучение, а включва смесен подход от обучение и саморазвитие. Ние препоръчваме т.нар. подход 70/20/10, където човек отделя 70 % от времето си да върши нещо чрез което да се развива, 20 % за работа с други хора и 10 % за обучение или да трупа знания.

 

(статия в брой 2/2019 на е-бюлетин на ИПА)