СБОРНИК С ДОБРИ
25 Януари 2024
Публикуван е Сборникът с добри практики от конкурса на ИПА
Представяме ви интервю с г-н Грегор Хътон, мениджър в дирекция „Обществени поръчки и търговия“ към Правителството на Шотландия.
В Шотландия има Национална рамка на компетентностите в областта на обществените поръчки, която е създадена през 2016 г. и е достъпна за всички. Рамката е актуализирана през 2016 г. и е съобразена с действащата нормативна уредба в Шотландия и с международните стандарти, изведени от Chartered Institute of Procurement and Supply (CIPS). Рамката на компетентностите е разработена като е-инструмент, който е достъпен за всички и може да се използва за оценка на уменията, за идентифициране на потребностите от обучение и за подпомагане на кариерното развитие.
Рамката се използва от всички публични организации в Шотландия, включително съвети, университети и колежи, здравни бордове и държавни институции.
В Националната рамка на компетентностите има 5 нива. Длъжността на експертите предполага набор от компетентности и в този смисъл преминаването от една работа на друга може да включва обучение и развитие на тези и други компетентности.
В момента няма национална сертифицираща програма за експертите по обществени поръчки в Шотландия. Всяка организация има свой собствен подход и отговорности за възлагането на обществени поръчки. Шотландия се стреми непрекъснато да подобрява професионализацията в тази област и наличието на разрешително за провеждане на обществени поръчки е част от този процес. Разработването на национална програма се обмисля много активно.
Понастоящем всяка публична организация е отговорна за начина на сертифициране на експертите. Организациите от публичния сектор в Шотландия, които харчат повече от 5 млн. лири годишно за задължени да публикуват всяка година Стратегия по обществени поръчки, както и отчет за нейното изпълнение.
Прилагат се всички изброени форми на обучение. Това включва Национални рамки за обучение в областта на обществените поръчки, както и устойчивите такива, и търговията. Чрез тези рамки публичните организации имат достъп до висококачествено обучение, което задава един общ стандарт за всички тях. Най-често прилаганите форми на обучение чрез обучителните рамки са присъствените, електронните, уебинарите и наставничеството. В момента съществуват 28 стандартни обучения, предлагани в различните рамки, както и възможност за развитие и провеждане на специализирано обучение. Насърчаваме много смесения тип обучение.
В Националната рамка на компетентностите са предложени обучение и възможности за развитие на експертите на всичките 5 нива за всички 37 компетентности. Следва да се отбележи, че кариерното развитие не винаги е свързано само с обучение, а включва смесен подход от обучение и саморазвитие. Ние препоръчваме т.нар. подход 70/20/10, където човек отделя 70 % от времето си да върши нещо чрез което да се развива, 20 % за работа с други хора и 10 % за обучение или да трупа знания.
(статия в брой 2/2019 на е-бюлетин на ИПА)