Развитието на дистанционно електронно обучение е неразделна част от стратегията на НАП за управление на човешките ресурси през последните години. Ръководството на агенцията споделя тезата, че електронното обучение е средство, което осигурява на хората професионална квалификация, съответстваща на изискванията на информационното общество, развивайки умения и навици за учене, продължаващо през целия живот. То се осъществява чрез възможността за самостоятелно усвояване на все повече знания и така допринася за изграждането на ценни личностни качества – отговорност, самостоятелност, организираност – качества, необходими за успешна кариера.

Някои предимства на електронното обучение, които намериха приложение в НАП са:

  • Придобиването на знания и умения е достъпно за много по-голям кръг териториално отдалечени служители, до които достигат еднакви послания.
  • Учебните материали могат да се четат, гледат, слушат от обучаваните многократно, със собствено темпо, в удобно за тях време, без отсъствие от работно място.
  • Увеличи се тематичното разнообразие на курсовете, в разработването на които участват голям брой вътрешни нещатни обучаващи.
  • Използването на информационни технологии, създава условия за много по-активно участие на обучаемите в процеса на учене, възможност за решаване на индивидуални задачи, допускане и учене от собствени грешки и оценяването им от обучаващ, което от своя страна прави обучението ефективно и прагматично.
  • Създаването на електронни курсове изисква обучаващият по конкретна тема да има предварително напълно ясна концепция за обучението, която гарантира обвързаност на целта на обучението, учебното съдържание и дейности, и крайния резултат. Постигнатият резултат може да бъде измерен, чрез оценяване активността и постиженията на участниците по предварително зададени критерии.
  • Средата за електронно обучение предоставя по-богати възможности за използване на мултимедийни ресурси, които привличат и задържат интереса на обучаемите и улесняват процеса на учене.

През последните десет години НАП използва Система за дистанционно електронно обучение, базирана на виртуалната учебна среда moodle. Текущата версия е moodle 3.5, като периодично тя се обновява. Обучението се реализира чрез изграждане на електронни курсове по конкретни теми, които съдържат разнообразни ресурси за самоподготовка и различни учебни дейности за участниците, включително виртуална класна стая.

Фиг. № 1

Начална страница на СДЕО

 

Моделът на електронно обучение, прилаган в НАП, включва разработване на два основни вида курсове: курсове за самообучение и курсове за обучение с онлайн обучаващ. Курсовете за самообучение са предназначени за най-мотивираните за самостоятелно учене служители, които имат вътрешна потребност да поддържат и надграждат професионалната си квалификация, и са свикнали самостоятелно и по собствена инициатива да търсят актуална информация за решаване на професионалните си казуси, чрез активно четене и самообучение. Целта на курсовете за самообучение е чрез богато съдържание и изчерпателна информация по специфична тема, да дадат възможно най-точен отговор на възможно най-голям кръг въпроси, за възможно най-голям брой потребители. Чрез курсовете за самообучение администрацията насърчава активните си служители да стават още по-добри в компетентностите и в работата си. Затова достъпът до тези курсове е отворен, за записване в тях няма никакви ограничения. Ресурсите за самообучение са базирани на подробни и достъпни обяснения на теоретични постановки по определени норми от различни данъчни закони. Реализират се чрез озвучени презентации, видеоуроци, лекции, указания в текстов формат, препратки към нормативни актове и техните тълкувания в уеббазирана версия на Сиела, системата „Въпроси и отговори“ или други сайтове. Включват също примери за илюстрация на теорията, съдържащи конкретна фактическа обстановка и различни варианти на решения, основани на официални становища на НАП или указания на изпълнителния директор. Изработват се видеоуроци, анализ на административна практика на НАП, обобщения на съдебна практика.

Курсовете с онлайн обучаващ заемат най-съществено място в модела, тъй като чрез тях в максимална степен се реализират предимствата на електронното обучение при поддържането и надграждането на професионалната квалификация на възрастни хора – експерти в определена професионална област.

При участие в електронен курс с онлайн обучаващ екип, след запознаване с ресурсите, участниците в обучението решават индивидуални или групови задачи, правят тестове за самопроверка и участват в дискусии. След решаването на задачите, участниците задължително получават обратна връзка от обучаващите относно постигнати резултати, допуснати грешки и необходимост от допълнително учене. Активността на участниците и онлайн комуникацията между тях и обучаващия екип е от решаващо значение за постигане на удовлетворяващи резултати и успех на електронните обучения. Във всеки от курсовете са предварително определени критерии за успешно участие и приключване на курса. Обичайно критериите са два: участие в задължителните учебни дейности, например предаване на решение по задания и постигане на определен резултат в окончателен тест за проверка на усвоените в курса знания.

Съществена роля за успеха на курсовете за обучение има активността на участниците. Тя е силно застъпена чрез проектираните за участниците учебни дейности. Във всеки курс са включени най-малко три вида учебни дейности, за да се постигне интерактивност на обучението: индивидуални задания, дискусия във форум или виртуална класна стая и тестове за самопроверка или оценяване на знанията.

При проектиране на учебните дейности, обучаващите задължително спазват следните основни изисквания относно тяхното съдържание:

  • Съдържанието на учебните дейности задължително е съобразено с целите на обучението, задачите са обвързани с публикуваните ресурси и могат да се изпълнят благодарение на информацията в тях, като в курса са включени изпълними като брой, сложност и крайни срокове задачи, с проиграно и реалистично време за решаването им.
  • Учебните дейности са с различна сложност. В курсовете се включват задачи за по-напреднали участници, както и с по-ниска трудност за изоставащите, за да имат възможност за персонален път за учене и неунифициран подход към всички участници.
  • Задачите изискват от участниците мотивирано и целенасочено запознаване с ресурсите, в резултат на което участниците трябва да я решат (да открият грешки, да направят изчисления и да установят числов резултат, да попълнят документи, да формулират принципи, и т.н.)

Фиг. № 2

Курсовете с онлайн обучаващ имат характеристики, част от които съвпадат със самообученията, но имат и големи различия, които произтичат от възможностите на участниците за комуникация с обучаващ и провеждането на разнообразни учебни дейности. Основното предимство на курсовете с обучаващ, което подобрява тяхната ефективност от педагогическа гледна точка, е възможността за практическо прилагане на усвоени теоретични знания чрез решаване на задачи и оценяването им, което се извършва в безопасна учебна среда.

Видно от приложената графика, броят на курсовете с обучаващ и на участниците в тях се увеличава ежегодно. От първоначалното им провеждане през 2016 г. досега е налице трайна тенденция към увеличаване на тематичното разнообразие и броя на заинтересованите служители за участие в курсовете.

Фиг. № 3

 

Пандемията от началото на 2020 г. наложи спешно трансформиране на голям брой присъствени обучения в дистанционен електронен формат. Например, до този момент НАП провеждаше типично смесено обучение (blended learning) чрез комбинация от присъствени сесии и електронни курсове при въвеждащата програма за новоназначени и преназначени служители. Въпреки многообразието от целеви групи, модули и курсове с голяма продължителност, включени във въвеждащата програма, тя беше изцяло преработена в дистанционна електронна форма за много кратък период от време. Като аналог на провежданите по-рано присъствени сесии бяха създадени електронни курсове с включени ресурси, учебни дейности и виртуална класна стая. Прилагането на този модел продължава и през настоящата 2021 г. и дава възможност за своевременно въвеждане на новите служители в специфичните работни процеси на агенцията.

От 2020 г. започна и по-масовото използване на софтуер за видеоконферентна връзка, който даде възможност обученията, изискващи синхронна комуникация да се провеждат в присъствен, но дистанционен формат, дори и без да се изграждат курсове с ресурси и учебни дейности. Използването на виртуална класна стая се наложи като основен метод за провеждане на обучения по теми, свързани с лична ефективност, управленска програма, комуникация и др.

Като резултат, за 2020 г. в НАП са организирани и проведени 533 обучения, разпределени както следва:

През 2020 г. беше направено проучване за отношението на служителите на агенцията (обучаеми и обучаващи) към прилагания модел на електронно обучение.

Фиг. № 4

Резултатите показват, че известни ограничения в средата създават някои трудности за пълноценно съчетаване на работен и учебен процес при прилагане на обучение на работното място. Но въпреки това, служителите си дават ясна сметка, че чрез електронните обучения имат възможност за професионална квалификация, която е по две причини: развитието на информационните и комуникационните технологии в областта на образованието и подкрепата на ръководството на администрацията. Обучаемите са наясно, че липсата на този модел, би ограничила възможностите им за обучение и развитие, тъй като предимствата му не биха могли да бъдат компенсирани по друг начин, включително и чрез провеждане само на присъствени обучения, дори да са по-голям брой.

Моделът на дистанционно електронно обучение в НАП ще продължава да се развива и занапред, като се прилагат някои световни тенденции в тази област, например комбиниране на присъствено и електронно обучение, учене на малки порции (microlearning), персонализиране на обучението и др., които са подходящи за прилагане в специфичния обучителен контекст на агенцията.

 

чИПА