Трето място 2.4 Надграждане на Регистъра за научната дейност в Република България и изграждане на електронен регистър на академичния състав и защитените дисертационни трудове

Alt
Наименование на администрацията: 
Национален център за информация и документация
Неaктивна
Период на провеждане от: 
28 March 2017
Период на провеждане до: 
01 November 2018

Дейностите по надграждане на Регистъра за научната дейност в Република България и изграждане на
електронен регистър на академичния състав и защитените дисертационни трудове са изпълнени в рамките
на текущ проект по ОПДУ „Създаване, надграждане и интеграция на информационни системи и регистри
на Националния център за информация и документация, за подобряване на процеса по предоставяне на
административни и справочни услуги“.
Стратегическите документи, спрямо които е подготвена практиката са:
• Стратегията за електронно управление в Република България
• Пътна карта за изпълнение на Стратегията за развитие на електронното управление в Република
България
• Закон за насърчаване на научните изследвания (чл. 7б)
• Закон за развитието на академичния състав в Република България (чл. 2а).
Практиката е насочена към Националния център за информация и документация (НАЦИД), МОН, но и също към
бизнеса, гражданското общество и образователните институции.
Регистърът за научната дейност (РНД) функционира от средата на 2005 г. и е разработен съгласно актуалното
към момента на неговото създаване законодателство. Съдържанието на Регистъра за научната дейност
в Република България, условията и редът за вписване и поддържане на данните в него, са определени с
Инструкция № 1 за реда за водене на Регистъра за научната дейност в Република България на министъра
на образованието и науката (обн. ДВ, бр. 5 от 17.01.2012 г., доп. и изм. ДВ, бр. 19 от 28.02.2017 г.). С новите
изменения, както и поради ограничените възможности на остарялата система беше необходимо регистърът
да се актуализира, тъй като информацията за научните организации, висшите училища, учените, научните
изследвания и резултатите от тях не беше пълна, не беше систематично и централизирано съхранена. Тя
бе разпокъсана в различни регистри и бази данни, между които нямаше интеграция, а вместо това имаше
дублиране или разминаване на данните. Едно от последствията от това е, че информацията не беше
лесно достъпна за обществеността, нито за организациите, извършващи научни изследвания. Липсваше
структурирана и лесно достъпна информация и за получените финансови средства за научни изследвания от

Със Закона за изменение и допълнение на Закона за развитието на академичния състав в Република България
(ЗРАСРБ) (обн. ДВ, бр. 30 от 3.04.2018 г.) на министъра на образованието и науката чрез НАЦИД се възлага
създаването и поддържането на публичен регистър като електронна база данни, в който се вписват:
• лицата, придобили образователна и научна степен „доктор“ и/или научна степен „доктор на науките“ във
висше училище или научна организация в Република България;
• лицата с придобити научни степени в чужбина, признати по законоустановения ред;
• защитените дисертационни трудове;
• хабилитираните лица в Република България;
• лицата на академични длъжности „асистент” и „главен асистент”.
Към датата на влизане в сила на измененията на закона текущото състояние в НАЦИД представлява
поддържане на база данни в електронен вид, съдържаща информация за защитени дисертационни трудове
и непълна информация за хабилитираните лица в Република България, както и липса на информация за
асистенти и главни асистенти.
Съществуващата база данни не отговаря на последните изменения в Закона за развитието на академичния
състав в Република България и на изискванията на Закона за електронно управление и подзаконовата
нормативна уредба по неговото прилагане.
Регистърът за научната дейност бе надграден чрез включване на нови модули и разширяване на
функционалности на съществуващите, което допринесе за изпълнението на предвидените в Закона за
насърчаване на научните изследвания (ЗННИ) функции, в т.ч. по-лесно намиране на партньори за съвместни
научни изследвания, по-добро управление на научните проекти и по-ефективен мониторинг на резултатите от
участието в национални и международни програми за научни изследвания и развитие. Всички нови модули
са изградени като част от общата функционалност на Регистъра за научната дейност в Република България,
като за целите на информационната осигуреност на новите модули са изградени и интеграционни интерфейси
с външни източници на информация. Разработени са публично достъпни електронни услуги, позволяващи
заявяване на вписвания в Регистъра и удостоверяване на вписани научни организации.
Дейността бе осъществена на следните етапи:
1. Анализ на съществуващите информационни масиви и източници в електронен, хартиен, структуриран и
неструктуриран вид и разработване на концепция за интегрирането на информацията в единен Регистър за

научната дейност и предложения за нормативни промени.
2. Изготвяне на детайлна техническа спецификация (системен проект) на необходимите промени и доработки
на Регистъра за научна дейност.
3. Технологична разработка на модулите на Регистъра и интеграционните интерфейси с други системи.
4. Допълване на данни в Регистъра, приемателно тестване, внедряване и обучение.
5. Гаранционна поддръжка на Регистъра за научната дейност за период от 24 месеца.
Създаването на електронен публичен регистър на академичния състав и защитените дисертационни трудове
бе осъществено в съответствие с чл. 2а от Закона за развитието на академичния състав в Република България.
По този начин се реализираха законовите изисквания за създаване и поддържане на публичен регистър като
електронна база данни, в който се вписват изискваните от ЗРАСРБ данни, предоставяне на електронни услуги
за вписване и промяна на обстоятелства в регистъра, създаване и поддържане на архив на защитените
дисертационни трудове в електронен и печатен формат с публичен достъп и публикуване на информация
за обявените конкурси, както и създаване на Списък на хабилитираните лица с попълнени наукометрични
показатели за участие в научни журита.
Дейността бе осъществена чрез проектиране, изграждане и внедряване на специализирана информационна
система, обслужваща Регистъра, включваща следните етапи:
1. Технологична разработка на информационната система.
2. Първоначално попълване на данни в регистъра.
3. Разработване на вътрешни документи с нормативен характер, необходими във връзка с водене и
поддържане на регистъра.
4. Провеждане на обучения за администриране и работа с информационната система на над 2800
администратори и потребители – служители на НАЦИД, висши училища, институти на БАН и ССА, и
акредитирани болници.
Практиката ще позволи да се ползват по-голям брой безхартиени услуги и по този начин ще намалее притокът
на заявители и получатели на услуги, идващи на място (екологична устойчивост).
Ползвани са няколко ключови експерти и множество неключови експерти – служители на НАЦИД и на
изпълнителите. Финансовите средства за двете дейности възлизат на 1 948 000 лв. без ДДС. Използвани са
техническите средства и материалната база на НАЦИД. Постигнати са следните цели:
• надграден е Регистърът за научната дейност;
• разработени са 3 електронни услуги, позволяващи заявяване на вписвания в Регистъра и 1 електронна
административна услуга за издаване на удостоверение за вписване в регистъра за научната дейност в
Република България;
• проведени са обучения на над 840 оторизирани потребители и администратори на Регистъра;
• обработват се заявки от висшите училища, ССА и БАН в реално време, като към момента са обработени
29 938 заявки и са вписани данни за: 513 научни организации; 19 986 учени; 1 156 333 бр. публикации; 6
793 проекта; 383 научноизследователски цели; 23 научни инфраструктури. Цялата информация е публична
и се обновява незабавно;
• изграден е електронен регистър на академичния състав и защитените дисертационни трудове;
• изграден е и се поддържа списък на хабилитираните лица с попълнени наукометрични показатели за
участие в научни журита;
• реализирани са публично достъпни 3 електронни услуги, позволяващи заявяване на вписвания
в регистъра и една електронна административна услуга е надградена до ниво 4 – издаване на
удостоверение за изгубена, унищожена, повредена или станала негодна за употреба диплома за
научна степен или свидетелство за научно звание, издадени по реда на Закона за научните степени и
научните звания (отменен 2010 г.);
• разработени са вътрешнонормативни документи, необходими за воденето и поддържането на регистъра;
• проведени са обучения за 2200 администратори и потребители на информационната система;
• обработват се заявки от физически лица – учени, висшите училища, ССА и БАН в реално време, като
към момента са обработени 17 372 заявки и са вписани и актуализирани научните досиета с всички
наукометрични показатели (публикации, цитирания, проекти и т.н.) за 4 245 учени на академични
длъжности „доцент“ и „професор“; актуализирани са данните за над 13 000 учени, които са придобили
образователна и научна степен „доктор“ и научна степен „доктор на науките“, както и за лицата, които са
асистенти и главни асистенти. Цялата информация е публична и се обновява незабавно.
За първи път в Република България са публично известни активните научни организации съгласно ЗННИ, за
които е актуализирана цялата информация, свързана с научноизследователската им дейност. За първи път
информацията от РНД се използва и ще се използва от МОН за ежегодната оценка и финансиране на висшите
училища. За първи път цялата информация с какво един учен е придобил научната си степен и е заел/заемал

академична длъжност е публично достъпна. За първи път могат да се избират учени в научни журита, само
ако са вписани в Списъка на хабилитираните лица поради факта, че са покрили минималните изисквания по
наукометричните показатели, определени в Правилника за прилагане на ЗРАСРБ.
Ползите за НАЦИД са най-вече в постигането на по-добри функционални възможности за изпълнение на
дейността си (и вътрешната, и при взаимодействието си с други държавни органи, бизнеса, гражданите и
образователни институции) и по-нататъшно въвеждане на електронното управление. Със създаването на нови
и надграждането на съществуващи регистри, информационни системи и електронни услуги се удовлетворят
нуждите на администрацията за подобряване на работните процеси, намаляване времето за изпълнение на
конкретна функция, предоставяне на все повече услуги по електронен път, предоставяне на качествена, точна
и приложима информация в областта на науката и образованието.
Ползите за МОН са свързани с получаване на качествена и актуална статистическа и справочна информация
в областта на науката и образованието, като получаването на тази информация подпомага министерството и
правителството в изготвянето и изпълнението на стратегии и политики в тази област.
Ползите за гражданите, бизнеса и образователните институции са свързани с възможността повишаване
на качеството, облекчаването и улесняване на използването на услугите предоставяни от НАЦИД. От една
страна, могат да ползват нови и подобрени електронни услуги, а от друга, ще могат да ползват различна
по вид и обхват справочна и статистическа информация в областта на науката и образованието. И не на
последно място възможността публично достъпната информация в двата регистъра да се използва за бъдещи
научноизследователски разработки, за съвместни проекти, както с български, така и с учени от чужбина
поради факта, че и двата регистъра са двуезични.
Резултатите от дейностите включват оптимизиране на работните процеси в звената на НАЦИД. Създадени
и надградени регистри, електронни административни услуги. Разработени проекти на нормативни и
вътрешноведомствени документи. Обучени служители за работа с новите дейности и технологични средства.
Разпространението и мултиплицирането на резултатите от дейностите, които имат за цел да оптимизират
организацията на дейностите в НАЦИД, да ускорят работните процеси и да осигурят по-високо качество на
административното обслужване, могат да бъдат разпространени и в други администрации, тъй като тяхната
същност предполага създаване на модел на реализация по електронен път на процеси и процедури, регистри
във връзка с изпълнение на услугите. Този модел е сравнително универсален и може да се прилага като
добра практика и в други организации.

Лице/а за контакт
Вержиния Цанкова
главен секретар