Силен старт за „
30 Април 2025
На 29 април 2025 г. в София се проведе първото от
Дипломатическият институт към Министъра на външните работи в съответствие със Закона за дипломатическа служба е призван да обучава български и чуждестранни дипломати, както и представители на държавната администрация, които участват в провеждането на българската външна политика. Поради това основен акцент в нашата обучителна политика е поставен на придобиването на специфични за дипломатическата професия умения, сред които се открояват воденето на преговори, говоренето пред публика, дипломатически протокол и етикет, както и публична дипломация. Методиката за преподаване на тези професионални умения е свързана с много практически и симулационни упражнения, които се провеждат успешно в реална среда.
Поради това, с началото на Ковид 19 пандемията през март миналата година дейностите на Дипломатическия институт все още не бяха адаптирани в необходимата степен към функциониране онлайн. Наложи се бързо обучение на екипа, придобиване на техника, проучване и абониране за дигитални платформи, които да позволяват провеждане на обучения и събития неприсъствено. Допълнително предизвикателство беше и недостатъчната степен на техническа обезпеченост на обучаемите на Института от дипломатическата служба както в България, така и зад граница.
При започване на кризата в Института се провеждаше един от най-важните курсове, предназначен за новоназначени служители – стажант-аташета в МВнР. Обучението беше прекъснато, но участниците получиха възможност за ежемесечни лекции и срещи, така че процесът да бъде завършен успешно. В тези условия в края на миналата година курсът завърши с публични, онлайн защити на техни разработки в сферата на дипломацията. От гледна точка на подготовката им като знания за дневния ред на съвременните международни отношения, курсът имаше своята ефективност, но като ниво на придобиване на професионални умения, екипът ни отчете частично постигане на заложените цели.
На практика постепенно всички обучения на Института преминаха в онлайн формат, като ползваната и предпочетена от нас платформа е Zoom. По този начин се проведе курсът по Енергийна и климатична дипломация с участници от цял свят, курсът по Консулска дипломация, модулното обучение за заминаващите на мандат колеги през миналата година, както и обучение за служители в системата на МВнР, които за първи път заемат ръководна позиция. В онлайн платформа се провеждат и всички чуждоезикови курсове, което продължава и до сега. Разбира се, и ние се стремим да балансираме между предизвикателствата и възможностите от създалата се ситуация и тя ни предостави инструментариум за достигане до важни целеви групи, които до момента обучителната ни политика не беше интегрирала в необходимата степен. Това се отнася най-вече до колегите ни, които вече са на задграничен мандат и за които присъствените обучения в столицата не са достъпни. В този смисъл ние насочихме онлайн курсовете си в голяма степен и към тях и обратната връзка беше повече от позитивна.
Създалата се ситуация постави на дневен ред дигиталното присъствие на българската дипломатическа служба по един особено осезателен начин. Екипът на Института постави началото на дискусия по темата в Министерство на външните работи и в задграничните ни представителства, която доведе до изработването на Наръчник по дигитална дипломация, който да служи на българските задгранични представителства. Институтът участваше при неговото разработване със своята експертиза и опит в сферата на Публичната дипломация и чрез системен анализ на дигиталното присъствие на българските задгранични представителства в различни социални мрежи.
За да поддържаме активна връзка с нашите публики, дори и в период, когато събития на живо не могат да се провеждат, ние направихме поредица от рубрики в нашите профили в различните социални мрежи. Сред тях се открои рубриката „Популярен етикет“, в която бяха публикувани разработки от наши експерти по актуални теми, поставени на дневен ред от кризата - Етикет по време на пандемия и Етикет в онлайн пространството. Тези публикации систематизират новите ситуации, пред които сме поставени в професионалната си среда и дават практически съвети на публиката за ефективно справяне в дигиталните предизвикателства. Тези, както и другите текстове от новата ни рубрика, могат да се видят на нашия сайт https://bdi.mfa.government.bg/index.html?menu=2510.
В заключение може да се каже, че всяка криза заедно с многото предизвикателства и трудности, може да ни стимулира да се променим и адаптираме към новата среда на промяна. Нашият екип положи всички усилия да адаптира дейностите и профила си към дигитална среда на комуникация със своите публики. Разбира се, всички се надяваме тази криза постепенно да отшумява и да можем да се върнем отново към традиционните присъствени форми на обучение, но в същото време научените уроци и придобит опит ще не позволят да правим много от обученията си в хибридна форма, поддържайки баланс между присъствени и онлайн срещи, както и да запазим и разширим връзката си с целеви групи и публики, до които можем да достигнем единствено чрез дигиталния инструментариум, с който вече боравим.