Цифровизация и публичната администрация

Alt
25 Април 2019
  • Дигитализация
  • цифровизация
  • публична администрация

Ежегодното проучване на Европейската комисия – DESI (Индекс на цифровата икономика и общество) за 2018 г. поставя България на едно от последните места по всичките 5 основни показатели, чрез които се следи развитието на държавите – членки на ЕС по отношение на цифровизацията: свързаност, човешки капитал, използването на интернет, интегриране на дигитални технологии и дигитални  публични услуги. В Индекса страната ни е на едно от последните места по развитие на основни и напреднали умения, като индикаторите са свързани с използването на интернет и наличието на дигитални компетентности. Тридесет и седем процента от населението в България няма дигитални умения или не използва интернет.   

За да може да служи по най-добрия начин на гражданите, публичната администрация трябва да е подготвена да посрещне предизвикателствата на бързо развиващата се дигитална среда. Дигитализацията, въвеждането на електронно управление и създаването на модерни онлайн публични услуги, налагат нови предизвикателства и отговорности в работата на държавните служители и изискват усъвършенстване на техните дигитални умения.

 

Развитието на пазара на труда, оптимизирането и автоматизирането на процесите и навлизането на изкуствен интелект налагат преструктуриране на организациите и преквалифициране на служителите, на които са им необходими умения в цифрова среда, за да могат за да се подготвят за социално- икономическите промени.

 

Новите технологии заемат все по-голямо място в ежедневието ни и променят неусетно изискванията към работните места. Ежедневно, иновации от света на изкуствения интелект, облачните технологии, блоковите вериги и анализите в големи данни, демонстрират възможността да се повиши ефективността, качеството, сигурността и бързината при изпълнение на задачите.

 

Дигиталните умения се определят от ЮНЕСКО като способност за използване на дигитални устройства, комуникационни приложения и мрежи за достъп и управление на информацията. Те позволяват на хората да създават и да споделят цифрово съдържание, да комуникират помежду си чрез различни средства за комуникация и да си сътрудничат, както и ефективно да решават проблеми и да постигат творческа самоизява във всеки аспект от живота – в обучението си, в работата и в социалните дейности.

 

Актуализираната рамка на дигитални компетентности DigiComp2.1 от 2017 година представя по един креативен начин нивата на различните компетентности, включени в 5 основни групи – Информация и данни, Комуникация и колаборация, Създаване на дигитално съдържание, Безопасност и Решаване на проблеми.

В Стратегията „Нова европейска програма за умения“, приета от ЕК през 2016 г., изрично е посочена водещата роля на дигиталните умения за постигането на дигитална трансформация на икономиката. Двете основни предизвикателства пред Европа са, от една страна, сериозният недостиг на ИКТ специалисти, което е пречка за развитието на икономиката, а от друга страна, фактът, че почти половината от населението на ЕС няма основни умения за ползване на цифрови технологии. Това предполага включването на всички образователни институции в предизвикателството за развиването на дигиталните умения на всяко ниво, като част от формалното и неформалното обучение, в рамките на професионалното образование и в програмите за учене през целия живот. Европа и особено България се нуждае от цифрово компетентни хора, които не само умеят да използват новите технологии, но също така могат да въвеждат цифрови иновации, както в бизнеса, така и в държавната администрация.

DigiComp 2.1_poster

 

автори:

Албена Антонова, лектор на ИПА

Габриела Савова, старши експерт ИПА

 

(статия в брой 1/2019 на е-бюлетина на ИПА)