Силен старт за „
30 Април 2025
На 29 април 2025 г. в София се проведе първото от
Осигуряването на информационно-технологична инфраструктура е основа за създаване и осъществяване на качествено електронно дистанционно обучение. В това отношение важен крайъгълен камък в развитието на е-обучение в ИПА е изграждането на специална платформа за електронни обучения за служителите от държавната администрация по проект „Изграждане на капацитета на ИПА за изследвания, обучение и приложение на иновативни европейски практики в доброто управление“. Самата платформа е от асинхронен тип, като от скоро към нея допълнително е интегрирана уеб базирана система за провеждане на онлайн обучение, уебинари и консултации– BigBlueButton, чрез която се компенсират голяма част от ограниченията на асинхронното обучение. Платформата на ИПА е мултифункционална, с висока степен на ефективност, лесна за администриране и модериране. При нейното разработване са проучени и взети под внимание добри практики (функционалности) от други сродни среди за електронно обучение.
Заедно с изграждането на технологичната инфраструктура, предприехме и мерки с цел осигуряване на професионален подход и високо качество на електронния учебен процес:
Посредством новата платформа и спазвайки утвърдената концепция за провеждане на електронно обучение в ИПА, в периода юли-декември 2015 г. се проведоха десет пилотни курса по различни тематични направления. Общият брой на преминалите обученията е 157, а оценките за проведените обучения- високи.
През следващите години ИПА полага целенасочени усилия в посока увеличаване броя на е-курсове, въвеждане на нови алтернативи като кратки самообучителни модули, различни видове смесено обучение и усъвършенстване на технологичната инфраструктура в съответствие с бурно развиващите се ИКТ. Като във всички тези дейности, се водим от стремежа си да разшири възможностите за избор, които стоят пред потребителите на нашите услуги, така че те да открият най-ефективния и удобен за тях начин да учат и да се усъвършенстват през целия живот.
Показателна в това отношение е следващата графика, която представя нарастването в дела на обучените държавни служители в електронна форма в ИПА от 2016 г. до 2020 г.
Роля за значителното нарастване в дела на обучените служители в е-форма има и пандемията от COVID-19 през 2020 г. и наложените ограничения за провеждане на присъствени обучения. Ситуацията, в която пандемичната криза постави обучаващите организации, през изминалата година предизвика още повече креативността и уменията ни за адаптация с оглед ефективно изпълнение на професионалната дейност. Обучението в електронна среда към онзи момент не бе алтернатива, а единствена възможност, и като такава се превърна в обект на засилен обществен и научно-изследователски интерес. Благодарение на натрупания опит в годините назад опит при организиране и провеждане на е-обучения, през 2020 г. ИПА сравнително бързо успя да се адаптира към новата реалност. Почти всички курсове в присъствена или смесена форма бяха преработени и проведени в изцяло електронна форма, като на лекторите беше осигурена методическа подкрепа и съдействие за провеждане на онлайн сесии. Цифрите за 2020 г. са следните:
Така делът на обученията в изцяло електронна форма през 2020 г. надхвърли 95% (при планирани 65%).
От 2015 г., когато са проведени ограничен брой пилотни е-курсове, до 2020 г. многократно се е увеличил броят на предлаганите в ИПА е-обучения в различни разновидности и тематични направления. Схематично видовете е-курсове според формата, предлагани и провеждани в ИПА, са представени тук:
ИПА ще продължава да полага усилия в посока усъвършенстване на модела на електронно обучение за държавните служители. Вярваме че постигането на качествена професионална подготовка на човешките ресурси в съвременния свят е възможно чрез използването на широк спектър от ИКТ и базирани на тях образователни иновации. Наред с постигането на успехи по този път, неминуемо се изправяме и пред предизвикателства, идентифицираме слабости, пропуски в някои наши електронни курсове. Разрешаваме тези проблеми като очертаваме приоритетни задачи, както за отстраняване на констатираните пропуски и слабости в отделни курсове, така и за прецизиране на изискванията при разработване на нови е-курсове. Заедно с това ИПА съдейства и насърчава своите служители непрекъснато да усъвършенстват и развиват компетенциите си, свързани с разработване на дигитално базирани обучения, в съответствие със съвременните практики и стандарти за качество.