Професионализация в областта на обществените поръчки

Alt

 

В Стратегията за повишаване ефективността на обществените поръчки в Европа е залегнала целта за един по-силен единен пазар чрез подобряване на обществените поръчки и на инвестициите. За преодоляване на предизвикателствата пред възложителите за постигането на този план, Европейската комисия (ЕК) набеляза конкретни действия като определя шест приоритетни области:

  • осигуряване на по-широко внедряване на стратегически критерии в обществените поръчки;
  • професионализация на публичните купувачи;
  • подобряване достъпа на малките и средните предприятия до пазара на обществените поръчки;
  • повишаване на прозрачността, почтеността и качеството на данните;
  • поощряване на цифровизацията на обществените поръчки;
  • сътрудничество за съвместно възлагане на обществени поръчки.

 

По данни от проучване сред европейските държави на тема: „Стратегическо използване на обществените поръчки за насърчаване на екологосъобразната, социална и новаторска политика“ (Bandiera, Prat, Valletti, 2008 г.) липсата на професионални умения в областта на обществените поръчки е причина за 83 % от случаите на разхищения на бюджетни средства в целия ЕС, докато само 17 % са резултат от корупционни практики. Предвид това ЕК приема, че подобряването на уменията в областта на обществените поръчки на всички етапи на процеса на възлагане, в т.ч. уменията за боравене с цифрови технологии, е от изключителна важност. Във връзка с променящата се култура и засиленото използване на стратегическите обществени поръчки се препоръчва по-широко използване на гъвкави практики, знания за пазарите и иновациите. Това, от своя страна, налага въвеждането на цялостна стратегия за привличане, обучение и кариерно развитие на служители в сферата на обществените поръчки.

 

Европейската комисията подпомага държавите членки в усилията им да изготвят и прилагат такива стратегии, като отчита, че всички те се намират на различни етапи от процеса на професионализация. В тази връзка са публикувани „Препоръки за професионализация на обществените поръчки“. Те засягат три области:

  1. Разработване и прилагане на дългосрочни стратегии за професионализация на обществените поръчки, които да бъдат приспособени към потребностите, ресурсите и административната структура на държавите членки.
  2. Управление на човешките ресурси.
  3. Осигуряване на технически средства и методики.

В началото на 2019 г. е разработена и Европейска рамка за компетентностите на публичните купувачи (ЕРК), която все още е на етап проект. Тя е замислена като средство за оценка и самооценка и е предназначена да подпомогне експертите и възложителите в процеса по възлагане на обществени поръчки. Чрез нея могат да се идентифицират потребностите от обучения и наемане на нови служители. Също така в нея се очертават възможностите за кариерно развитие и се дават насоки за подобряване на изпълнението на организационно и персонално ниво. Заедно с рамката ще се разработят и инструмент за оценка и самооценка, както и стратегия за обучение със съответните насоки за прилагането й. Европейската рамка няма да има задължителен характер за държавите – членки на ЕС, но ще ги подпомага в усилията им да професионализират обществените поръчки.

 

На този етап са изготвени проекти на матрицата на Европейската рамка за компетентности и на инструмента за оценка и самооценка.

 

Матрицата на Рамка за компетентностите е приложима към широк кръг лица, които изпълняват конкретни функции, свързани с процеса по възлагане на обществени поръчки. Нейната структура обхваща шест категории служители, ведно с описание на изискванията, на които всеки един от тях трябва да отговаря: подпомагащ служител (технически сътрудник) по обществени поръчки, самостоятелен публичен купувач; експерт по обществени поръчки; продуктов специалист; ръководител на отдел и мениджър на договорите. За всички тях са предвидени четири нива на експертиза: основно, средно, напреднало и експертно.

 

Инструментът за оценка и самооценка е разработен като софтуерен продукт. С него всеки служител, ангажиран в процеса по възлагане на обществени поръчки може да провери нивото на своите знания и умения.

 

В България експертите, занимаващи се с обществени поръчки, са държавни служители (с изкл. на заетите при публично правни организации и секторни възложители). Подбора, обхвата и нивото на изпълняваните от тях дейности, оценяването и кариерното им развитие се регулира от Закона за държавния служител и свързаните с него подзаконови нормативни актове.

 

Независимо, че у нас дейността, свързана с възлагане на обществени поръчки не е призната за самостоятелна професия и няма изготвена обща учебна програма, обучения се предлагат от много и различни организации. Теми, свързани с обществените поръчки са част от учебната програма на някои висши учебни заведения. Обучения, насочени към държавните служители и служителите на съдебната власт се организират съответно от Института по публична администрация и Националния институт по правосъдие. Частни организации и консултантски фирми също организират обучения, предназначени за експерти в областта на обществените поръчки.