Семинар на
10 Септември 2025
Институтът по публична администрация е създаден за повишаване на професионалната квалификация и преквалификация на служителите в държавната администрация и има водеща роля в обучението на служителите от всички нива на администрацията. Резултатите от дейността му през първото шестмесечие на 2015 г. са представени по следните основни дейности:
1. Проучвания и оценка на потребностите от обучение, както за администрацията като цяло, така и за отделни професионални групи или организации в нея;
- В периода февруари-март 2015 г. е направено онлайн проучване на потребностите от обучение за 2015-2018. За целта бяха разработени три въпросника за различни целеви групи, броят на получените отговори е 981. Проучването е част от по-мащабен анализ на потребностите от обучение, който е сред предварителните условия за стартиране на обученията по ОП „Добро управление“.
2. Ежегодно актуализиране на програмите за обучение и прилагане на съвременни методи и форми на обучение;
- В рамките на проект на ИПА по ОПАК през първото полугодие на 2015 г. са разработени и актуализирани над 40 нови учебни програми;
- По проекта е разработена платформа за е-обучение и са подготвени първите е-курсове, които ще се провеждат в бъдеще.
3. Организиране и провеждане на задължително обучение за назначени за първи път на държавна служба и за държавни служители, назначени за първи път на ръководна длъжност;
- През полугодието са проведени общо 30 задължителни обучения за 1052 новоназначени ръководители и експерти от държавната администрация на всички нива. Обученията се провеждат по актуализирани учебни програми и в съответствие с определените в ЗДСл срокове.
4. Развитие на капацитета за оценка на качеството и ефективността на проведените обучения;
- През месец юни в ИПА е сформиран екип по качество на обучението, който ще прави предварителна оценка на качеството на новоразработени учебни програми и материали, а също и последваща оценка на проведените обучения. До края на годината ще бъдат направени първите оценки на качеството на обучението по разработени от екипа стандарти и критерии.
5. Сътрудничество с институти, университети и други образователни институции в България и чужбина по въпроси, свързани с квалификацията на работещите в държавната администрация;
- В сътрудничество с Института по публична администрация на Финландия през м. юни в София се проведоха две обучения за общо 55 служители на тема „Преговорен процес в ЕС“;
- В ЕИПА Маастрихт се проведоха 3 обучения на общо 48 служители по въпроси, свързани с държавните помощи, оценка на въздействието и управление на изпълнението;
- ИПА взе участие в „Дни на отворените врати“ – инициатива в рамките на Меморандум за сътрудничество между АМС, ИПА и над 10 български университета, в които се изучава специалността „публична администрация“;
- През пролетта на 2015 г. екип на ИПА изготви проект, който беше одобрен от Международната франкофонска организация (МОФ) за кандидатстване по „Национална франкофонска инициатива 2015-2018 г. “Изготвен беше и годишен план за обучение за 2015 г. в рамките на програма „Френският език в международните отношения“. Предстоящите дейности/обучения по проекта за тази календарна година трябва да бъдат извършени до края на м. ноември.
6. Проучване, внедряване и популяризиране на добри български и европейски практики в дейността на администрацията;
- В рамките на проект на ИПА по ОП „Административен капацитет“ е разработена нова програма „Споделени добри практики“ и е издаден наръчник. През юли по тази програма бяха обучени над 150 служители;
- Извършена е подготовка за предстоящите конкурси за добри практики, които ИПА организира за поредна година;
- Организирани са работни визити в Англия и Франция за победителите от конкурсите за добри практики през 2014 г. Визитите са с цел обмен на опит и популяризиране на добри практики.
7. Разширяване на изследователската, издателската и информационната дейност с акцент подпомагане на структурите разработващи и управляващи стратегиите за административна реформа в страната;
- През отчетния период са направени 5 изследвания по актуални въпроси на административната реформа. За популяризиране на резултатите са организирани 5 конференции по следните теми:
· Ефективност на новата система на заплащане и оценка на изпълнението;
· Системи за управление на качеството;
· Отворени данни и прозрачно управление;
· Административно обслужване на населението в България;
· Европейски практики в доброто управление и административната дейност.
- Издадени и разпространени са 5 методики, разработени във връзка с обучения в ЕИПА Маастрихт – по държавни помощи, предварителна оценка на въздействието, последваща оценка на въздействието, управление на изпълнението и модел за управление на качеството КАФ.
8. Организиране на национални и международни конференции и семинари, кръгли маси и дискусионни форуми за трансфер на знания и изграждане на професионални мрежи сред служителите.
- През първото полугодие ИПА организира общо 5 форума, обявени в Каталога на института:
· Конференция по управление на качеството в държавната администрация с над 80участници от всички нова на администрацията;
· Годишна среща на специалистите по човешки ресурси с над 80 участници;
· Годишна среща на администраторите по държавни помощи с 60 участници;
· Годишна среща на експертите по административно обслужване с участие на над 350 ръководители и експерти от цялата държавна администрация;
· Кръгла маса: Отворено управление с над 50 участници.
- Проведени са две обучения на тема „Управление на знанието“.
В периода януари-юни 2015 г. са проведени общо 436 обучения с 9 172 участници в тях. По-детайлна информация за проведените обучения през първото полугодие на 2015 г. е представена в следната таблица.
| 
 Програми по Каталог 2014 и Каталог 2015  | 
 Брой обучения  | 
 Брой обучени  | 
| 
 2014  | 
 250  | 
 5309  | 
| 
 ОБУЧЕНИЯ ЗА СЛУЖЕБНО РАЗВИТИЕ  | 
 13  | 
 394  | 
| 
 УПРАВЛЕНСКИ УМЕНИЯ  | 
 26  | 
 623  | 
| 
 ПУБЛИЧНИ ПОЛИТИКИ  | 
 36  | 
 869  | 
| 
 ЕФЕКТИВНО БЮДЖЕТИРАНЕ  | 
 14  | 
 249  | 
| 
 ДОБРО УПРАВЛЕНИЕ НА МЕСТНАТА АДМИНИСТРАЦИЯ  | 
 16  | 
 332  | 
| 
 ДОПЪЛНИТЕЛНИ СПЕЦИАЛИЗИРАНИ ОБУЧЕНИЯ  | 
 15  | 
 280  | 
| 
 ЕВРОПЕЙСКИ РЕГУЛАЦИИ  | 
 7  | 
 135  | 
| 
 ОПЕРАТИВНИ ПРОГРАМИ ЗА УСВОЯВАНЕ НА СРЕДСТВАТА ОТ ЕС  | 
 0  | 
 0  | 
| 
 ОТВОРЕНА. ПРОЗРАЧНА И ЕТИЧНА АДМИНИСТРАЦИЯ  | 
 15  | 
 396  | 
| 
 ЕЛЕКТРОННО ПРАВИТЕЛСТВО  | 
 16  | 
 299  | 
| 
 КОМПЮТЪРНИ КОМПЕТЕНЦИИ  | 
 65  | 
 944  | 
| 
 УПРАВЛЕНИЕ НА ИНФОРМАЦИОННИ СИСТЕМИ  | 
 1  | 
 5  | 
| 
 ЧУЖДОЕЗИКОВО ОБУЧЕНИЕ  | 
 15  | 
 208  | 
| 
 ДОПЪЛНИТЕЛНИ ЧУЖДОЕЗИКОВИ ОБУЧЕНИЯ  | 
 2  | 
 25  | 
| 
 ОБУЧЕНИЯ ПО ПОРЪЧКА  | 
 2  | 
 35  | 
| 
 СПОДЕЛЯНЕ НА ДОБРИ ПРАКТИКИ  | 
 6  | 
 171  | 
| 
 ГОДИШНА СРЕЩА  | 
 1  | 
 344  | 
| 
 2015  | 
 186  | 
 3863  | 
| 
 ОБУЧЕНИЕ ЗА СЛУЖЕБНО РАЗВИТИЕ  | 
 26  | 
 658  | 
| 
 МОДЕРНО УПРАВЛЕНИЕ  | 
 16  | 
 305  | 
| 
 ПОЛИТИКИ И РЕГУЛАЦИИ  | 
 29  | 
 618  | 
| 
 ЕФЕКТИВНОСТ НА БЮДЖЕТНИТЕ РЕШЕНИЯ  | 
 16  | 
 379  | 
| 
 БЪЛГАРИЯ В ЕС  | 
 6  | 
 159  | 
| 
 МЕСТНА АДМИНИСТРАЦИЯ  | 
 7  | 
 148  | 
| 
 Е-УПРАВЛЕНИЕ  | 
 9  | 
 139  | 
| 
 КОМПЮТЪРНИ УМЕНИЯ  | 
 24  | 
 275  | 
| 
 ЧУЖДОЕЗИКОВО ОБУЧЕНИЕ  | 
 19  | 
 189  | 
| 
 ОБУЧЕНИЯ ПО ПОРЪЧКА  | 
 3  | 
 86  | 
| 
 ОБУЧЕНИЯ ПО ПРОЕКТ С13-22-1 ПО ОПАК  | 
 27  | 
 640  | 
| 
 КОНКУРСИ ЗА ДОБРИ ПРАКТИКИ  | 
 0  | 
 0  | 
| 
 ГОДИШНИ ФОРУМИ  | 
 4  | 
 267  | 
| 
 ОБЩО:  | 
 436  | 
 9172  | 
През първото полугодие на 2015 г. са провеждани обучения, както по Каталог 2014, така и по Каталог 2015.
В таблицата са включени всички данни за:
- обучения за служебно развитие
- обучения за професионално развитие, вкл. обучения по поръчка
- конференции и годишни срещи
Данните са дадени по програми от Каталог 2014 и Каталог 2015
10 август 2015 г.